{login}
  • درباره ما
  • تماس با ما

لینکدونی

  • صندوق بازنشستگی کشوری  
  • پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی  
  • تعاون ورفاه ناحیه 4  
  • تعاون ورفاه ناحیه 5  
  • اداره کل اموزش وپرورش اصفهان  
  • تعاون ورفاه ناحیه 3  
  • ویلا سرای چادگان  
  • سفر فرهنگیان  
  • تعاون ورفاه ناحیه 1  
  • فیش حقوقی بازنشستگان  
  • فرهنگ لغت انگلیسی - فارسی-  
  • قران آنلاین  
  • برنامه هفتگی فعالیتهای کانون  
  • تعاون اداره کل آموزش و پرورش  

آرشیو مطالب

  • آرشیو مطالب  

نظر سنجی

تعداد آراء : 0
فلسفه این که روز عاشورا و تاسوعا را به اين نام نهادند و معناي آن چه مي باشد؟

«تسع» در عربي به معناي نٌه و تاسع و تاسوعا به معناي نهم مي باشد. چنانكه «عشر» به معناي ده و عاشورا به معناي دهم مي باشد.

اطلاق كلمه «عاشورا» بر دهم ماه محرم، پس از به شهادت رسيدن حضرت امام حسين و ياران آن حضرت، صورت پذيرفته است و در دوره پيش از اسلام بر دهم ماه محرم عاشورانمي‏گفتند.كاروان اباعبدالله الحسين عليه السلام در روز دوم محرم به سرزمين مقدس كربلا فرود آمد و تا روز عاشورا در آن سرزمين بودند به لحاظ آن كه حوادث مهم كربلا در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام اتفاق افتاد اين دو روز را برجسته تر نموده و به نام تاسوعا و عاشورا يعني روز نهم و دهم محرم الحرام ناميدند.

ابن اثير در كتاب «نهايه» مي‏گويد: «عاشورا يك اسم اسلامي است» و ابن دريد مي‏گويد: «عاشورا يك اسم اسلامي» است و در دوره جاهليت به اين نام معروف نبود، (الصحيح من سيرة النبي، ح 3، ص 106، چاپ جامعه مدرسين).

در «مجمع البحرين» نيز آمده است: «عاشورا يك اسم اسلامي است» آنچه پيش از به شهادت رسيدن حضرت امام حسين(ع) بود اين بود كه هم پيامبر اسلام(ص) و هم حضرت علي(ع) شهادت امام حسين(ع) را در كربلا پيشگويي كرده بودند و حتي امام حسين(ع) نيز شهادت خود را پيشگويي كرده بود و به برخي از پيامبران پيشين هم شهادت آن حضرت وحي شده بود، (بحارالانوار، ج 44، ص 223 و ص 250). ولي پيش از اسلام دهم محرم را عاشورا نمي‏گفتند. ولي پس از آنكه حضرت امام حسين(ع) در كربلا به شهادت رسيد، آن روز در ميان مردم به روز عاشورا معروف گرديد و شيعيان علي(ع) آن روز را روز عزا و عزاداري قرار دادند و در مقابل آنان بني اميه و پيروانشان آن روز را روز جشن و سرور قرار دادند و به تدريج دشمنان شيعه درباره عاشورا احاديثي ساختند تا آن روز را با فضيلت نشان بدهند در حالي كه آن روز، روز غم و اندوه است و روز مصيبت و نكبت است، روزي است كه بهترين انسان را كشته‏ اند، جگر رسول خدا را پاره كرده ‏اند و زنان و كودكان پيامبر را به اسارت برده‏ اند، آيا اينگونه روز مي‏تواند روز مباركي باشد؟!

شيخ عباس قمي در مفاتيح الجنان مي‏گويد:

روز دهم ماه محرم روز شهادت امام حسين است، روز مصيبت و حزن ائمه اطهار و شيعيان آنان است و شايسته است كه شيعيان در اين روز مشغول كارهاي دنيوي نگردند و مشغول گريه و نوحه باشند و زيارت عاشورا بخوانند.

شيخ عباس قمي به نقل از نويسنده «شفاء الصدور» مي‏گويد: بني اميه روز عاشورا را مبارك مي‏دانستند: در اين روز براي خود خريد مي‏كردند و خريد را در آن روز سنّت خود كرده بودند، آنان در اين روز مراسم عيد بر پا مي‏كردند، آن روز را روزه مي‏گرفتند و در آن روز طلب حوائج را مستحب مي‏دانستند و براي همين درباره روز عاشورا فضايل و مناقبي ساخته‏ اند و حتي دعائي هم درباره آن درست كرده ‏اند كه اولش اين است: يا قابل توبة آدم يوم عاشورا، يا رافع ادريس الي السماء يوم عاشورا، يا مسكّن السفينة يوم عاشورا يا غياث ابراهيم من النار يوم عاشورا. اينها را ساخته‏اند. تا امر، مشتبه شود. آنان در سخنرانيهاي خود مي‏گويند: هر نبيّ وسيله و شرفي دارد و در روز عاشورا، اين شرف زياد مي‏شود مانند خاموش كردن آتش نمرود براي ابراهيم، قرار گرفتن سفينه نوح به كوه جودي، غرق ساختن فرعون در دريا و نجات حضرت موسي از دست فرعون، نجات حضرت عيسي از دست يهوديان.

شيخ عباس قمي در ادامه مي‏گويد: شيخ صدوق از ميثم تمار نقل كرده كه ميثم تمّار گفت: اين امت پيامبر، فرزند پيغمبر خود را مي‏كشند و روز عاشورا را كه فرزند پيغمبر را كشته ‏اند، روز مبارك قرار مي‏دهند و اين كار شدني است و خواهد شد. راوي مي‏گويد: به ميثم گفتم: چگونه آن روز را روز مبارك قرار مي‏دهند؟ گفت: آنان در فضيلت آن حديث وضع مي‏كنند و مي‏گويند: روز عاشورا روزي است كه خداوند توبه آدم را پذيرفته است با اينكه توبه آدم در ذي حجه پذيرفته شده است، آنان مي‏گويند: در عاشورا، يونس از شكم ماهي نجات يافته است، در حالي كه در ذي قعده از شكم ماهي نجات يافته است، مي‏گويند: روز عاشورا روزي است كه سفينه نوح در كوه جودي قرار گرفت در حالي كه روز هيجدهم ذي حجه در كوه قرار گرفت و آنان مي‏گويند: روز عاشورا دريا براي موسي شكافته شد در حالي كه در ربيع الاول شكافته شده بود، (مفاتيح الجنان، ص 476، اعمال روز عاشورا، چاپ اول، انتشارات فاطمه زهرا).


بازگشت به صفحه اصلی

منوی اصلی

  • صفحه اصلی  
  • ورود  
  • درباره ما  
  • گالری تصاویر  
  • تماس با ما  
  • نقدوبررسی کتاب  
  • کمیته معیشتی   
  • کمتیه ورزشی  
  • آژانس هوائی آسمان هفتم  
  • دریافت هزینه عینک ، سمعک و عصا  
  • وظایف بیمه شدگان ( بیمه مکمل )  
  • قرارداد بیمه تکمیل درمان سال 1394  
  • خلاصه قرارداد بيمه تكميلي درمان   
  • آژانس مسافرتی وجهانگردی اسطوره گشت   
  • بیمه تکمیل درمان سال 1395  
  • تعاون ورفاه ناحیه 2  
  • تلگرام کانون آموزش و پرورش اصفهان  

تقویم

تگ مطالب

  • اخبار
  • گفتگو
  • مناسبت ماه
  • متفرقه
  • سلامت
  • دل نوشته های همکاران گرامی
  • اطلاعیه
  • گردشگری
  • نقد و بررسی کتاب
  • معرفی کتاب هفته
  • کمیته ازدواج

آمار سایت

 
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • Twitter
  • datalifeendin
  • jDesign
  • Facebook